maandag 7 april 2008

BONEN TIJD

Op het bedrijf van mijn schoonouders zijn ze al enige tijd bezig met het inkuilen van mais. Hier bij ons staat ook mais maar die is nog niet zover om in te kuilen. Hoogwaarschijnlijk over twee weken. Bij ons is het tijd om de bonen te dorsen..

Vorige week donderdag zijn de bonenplukkers/trekkers gekomen en de eerste bonen werden zaterdag gedorsen. Het was goed weer, droog en warm, heerlijk. Erwin jr mocht rijden op de tractor waarmee de zakken worden opgehaald dus die was helemaal in zijn nopjes.

Maandag, 7 april, zijn ze weer begonnen rond 6.30 uur met trekken van de bonen en rond 11.00 uur ging de dorsmachine weer het land op. De mensen die de bonen uit de grond trekken komen met die grote gele bus die je hier op de foto ziet. Ze beginnen meestal tussen 6.00 en 6.30 uur en stoppen rond 12.00 uur. Of ze na de middag door gaan is afhankelijk van de hoeveelheid bonen die getrokken moeten worden op die dag.




Erwin jr wist dat ze weer bonen gingen rijden, hij had eigenlijk niet de tijd om naar school te gaan dacht hij. Maar voor 13.00 uur werden de zakken met bonen toch niet van het land gehaald waardoor hij niets hoefde te missen.

Dinsdag, 8 april, weer een mooie zonnige dag en opnieuw bonen dorsen. Maar vandaag werd er vroegtijdig gestopt. De bonen die maandag waren getrokken waren onvoldoende droog waardoor er veel afval (oa onkruid) in de machine kwam. Doordat ze nog steeds goed weer opgeven werd er gestopt en later in de week zal men weer verder gaan. Die middag kwamen ook de bonenkopers om de bonen te bekijken en te kopen. Ze werden verkocht en woensdag opgehaald. Voordat de bonen worden opgehaald hebben we nog even snel wat fotos genomen voor het weblog.





Woensdag, 9 april. Vanochtend heb ik de kinderen naar school gebracht en gelukkig had de auto weer eens kuren. Wel minder dan gister want toen was het helemaal shit. Erwin heeft namelijk de katalysator verwijderd ofzo. Maar dat was niet het gehele probleem want hij rijdt nog steeds niet goed. Jacco moest later met onze auto spullen halen bij de Batavo dus kon hij ervaren hoe de auto reed. Hij dacht dat het de carburateur was. Erwin zou er wel even naar kijken.


Na de koffie is Jacco gif gaan spuiten en Erwin ging naar de kalkoenen. Ik had een recept van limoentaart gevonden en aangezien ik die hier veel heb dacht ik deze maar eens te gaan proberen. Toen schoot het me te binnen dat ik naar het dorp moest om bepaalde zaken te regelen. Dus van warm eten koken kwam nu niets, helaas voor sommige mensen. Nadat ik alles gergeld had in het dorp was ik mooi op tijd om de kinderen te halen. Amy vroeg of we buiten konden eten want het was mooi weer en dat is ook gewoon gezellig.


Na het eten had iedereen wel zo zijn klusjes om te doen, ik wat verven en Erwin ging weer met de auto aan de slag. De auto loopt nu beter als je deze aan de praat kan krijgen, want dat doet ie nu minder goed!! Heeft gelukkig meer verstand van kalkoenen.


Na de koffie kwam de vrachtwagen om de bonen op te laden. Het was warm dus ik heb voor die mannen maar koud water en suco (limonade) neergezet. Nadat de eerste vracht was opgehaald kwam de bonenboer langs om te zeggen dat de laatste vracht die avond om 19.00 uur werd opgehaald en niet morgenvroeg zoals afgesproken. Prima.


Met de laatste vracht ging Erwin mee naar de weegbrug zodat hij de vrachtbrieven mee terug kon nemen. In die tijd ben ik weer begonnen met het schrijven van dit stukje, even rust; kinderen op bed en man weg................



De limoentaart was overigens lekker maar ik denk dat ik de volgende keer iets minder sap van de limoen zal gebruiken. Ik heb het idee dat de limoenen en ook de citroenen hier iets sterker van smaak zijn dan in Nederland. Ik heb trouwens van de week ook voor het eerst lasagne klaar gemaakt zonder een pakje van KNORR of welk ander kant en klaar sausmix. Dat is hier namelijk niette koop; zakje openmaken - water erbij - laten koken- en hup over je spaggetti/ macaroni/ lasagna/nasi. Nu was het met tomatenpuree en alle ingredienten zelf toevoegen. Het resultaat was goed, iedereen at er van, niemand liet het staan. Heel fijn, vooral omdat je er wel wat langer voor in de keuken moet staan. Ik denk dat ik hier maar wat in grote hoeveelheden van ga klaar maken en dan in de diepvries doe. Kan wel eens makkelijk zijn. En ik ben wel van de makkelijke zo nu en dan.

Voor donderdag en vrijdag staat er mais kuilen op het programma bij erwin zijn ouders. Vrijdag komen ze hier weer bonentrekken (misschien ook zaterdag). En het dorsen begint weer op zaterdag en in het begin van de volgende week. Als dat af is moet de mais allemaal van het land, ook hier en dan is het alweer tijd dat de kalkoenen weggaan en de schuren gereed gemaakt moeten worden voor de volgende kalkoenenkuikens. Druk, druk druk.......... maar tot nu toe wel heerlijk mooi weer. Misschien een beetje droog voor het land maar ik vind het heerlijk.

Geen opmerkingen: