zondag 13 april 2008

vervolg mais en bonen tijd

In mijn laatste stuk schreef ik dat er geen bonen getrokken en gedorsen zouden worden, donderdag. Maar net als het weer ( en ja volgens sommige, een vrouw) kunnen zaken snel veranderen.

Op de eerste foto is de officine weer te zien maar dan nadat de zakken met bonen zijn opgehaald. Voordat er nieuwe opgezet worden maken we de zeilen eerst even schoon en vegen we de bonen bij elkaar. Dat was toch weer een zak bonen.



Donderdagochtend 10 april, waren de bonenplukkers/trekkers al weer in alle vroegte bezig. In de middag werd er weer een gedeelte gedorsen. Reden hiervan was de aanhoudende voorspelling van regen en dat zou niet goed zijn voor de oogst. Dus werd er weer druk heen en weer gereden. Vroeg in de avond zagen we aan alle kanten bliksem maar hier bleef het rustig en geen druppel regen. Na het werk gingen we nog wat drinken op de veranda, rond een uur of 21.00 koelde het af.
















Op de foto's is de dorsmachine te zien. Op de eerste foto zit iemand om de zakken dicht te naaien en aan de andere kant(derde foto) worden de zakken gevuld met bonen.

Om er voor te zorgen dat er morgen op tijd gedorsen kon worden zou er vroeg in de ochtend personeel vanuit Candida gebracht worden (bedrijf van Erwin zijn ouders) om de bonen om te draaien zodat ze sneller drogen. Dit zou alleen kunnen als het vannacht niet ging regenen. Mocht het wel hebben geregend moesten wij dit op tijd doorgeven want het kan zo zijn dat het bij ons regent maar daar niet terwijl het hemelsbreed maar 8 kilometer van elkaar vandaag ligt. Ik ben die nacht wel drie keer wakker geweest om even te luisteren of het niet toevallig regende, maar geen druppel.

Die ochtend had ik overigens ook nog autoproblemen. Ja, mijn man was met de auto bezig geweest om 'm beter te laten lopen. Nou de auto startte prima en reed goed weg. Helaas sloeg deze af bij de school van Amy en was niet meer aan de gang te krijgen klo....auto. Een vriendin van Amy, Bruna, riep haar vader om te kijken of hij kon helpen. Hij kwam kijken en had het over de benzine ofzo en dat er om de hoek een garage zat. Ik wou toch liever op Erwin wachten zei ik. Hij bood toen aan om Erwin en Suzanne naar school te brengen wat ik goed vond. Ik probeerde Erwin te bellen maar hij nam zijn telefoon niet op, balen. Na vier keer heb ik Jacco gebeld en gevraagd of hij even naar Erwin wou gaan. Amy kwam later even met een medewerker van school bij mij kijken of ik hulp nodig had. Zo'n 10 minuten later kwamen Erwin en Jacco aangereden. Ik dacht, nu start die auto wel als zij het proberen, maar dat deed ie niet (pff.. kunnen ze niet zeggen dat het weer een vrouwending is).

Dat werd dus wegslepen naar de garage. Maar Carambeï is niet een dorpje in Nederland met vlakke wegen. Hier zijn nog al wat steile hellingen en dus moest er wel de juiste weg gekozen worden. Onderweg is drie keer het touw gebroken. De autogarage was nog niet eens open, het was namelijk nog voor achten. Toen er een monteur kwam legde Jacco even uit wat het probleem was en we konden gaan. Zo rond 11.30 uur zou de auto weer klaar zijn. Dat was ook het geval en de auto starte en reed weer. Wat een goede auto(monteur).

Vrijdag 11 april. Vannacht geen druppel regen dus weer bonen dorsen. De bonenplukkers/ trekkers waren er ook, ze hadden gister het werk niet af gekregen. Beneden in het land waren er ook 6 man/vrouw aan het werk om de bonen om te keren. Ze waren hier ongeveer rond 10.15 uur mee klaar. Rond 11.00 uur ging de dorsmachine weer aan het werk. Ik maakte het eten al vast klaar want mijn schoonvader en Jacco kwamen ook bij ons eten en bij het dorsen is het hetzelfde als bij hooien, op tijd eten en weer aan het werk. En nu zeker want er is regen in aantocht, dat hijgt in de nek. Maar ik had ook een afspraak bij de kapper gemaakt om 11.00 uur dus even wat organiseren en liep alles op rolletjes. De kapper was goed gelukt en het eten op tijd en lekker.

Na het eten zette ik de cake in de oven en reed ik naar Ponta Grossa om boodschappen te doen. Terwijl ik uur half uur later mijn boodschappen in de auto deed regende het behoorlijk. Ik belde naar huis om te vragen of het daar al regende. Gelukkig nog niets. Hoe dichter ik bij Carambeï kwam hoe mooier het weer. Op het moment dat ik het huis binnen liep rook ik iets teveel cake lucht, iets aan de te bruine kant maar gelukkig nog goed te eten. Het werd door iedereen goed naar binnen gewerkt, het was chocolade cake dus die is al bruin.

We hadden een lange tijd de weergoden mee maar rond 19.00 uur ging het toch druppelen. Met het dorsen waren ze inmiddels gestopt. De kar die de zakken met bonen ophaalde reed snel door met een zeil over de zakken die op de kar lagen. Het dorsen van de bonen was voor dit moment klaar. Morgenvroeg zouden de zakken opgehaald worden die nu in de officine stonden. Ongeveer een klein uurtje nadat ze gestopt waren ging het regenen, het kwam er even flink uit. Voor het land was het echt wel nodig en voor al het stof, het is alleen jammer voor de bonen die wel getrokken zijn maar nog niet gedorsen. Misschien maandag, als het droog blijft.

Die avond sms-de ik mijn moeder om 19.00 uur om haar te feliciteren met haar verjaardag, want in Nederland was het inmiddels 0.00 uur en dus 12 april. HARTELIJK GEFELICITEERD MAMA!

Zaterdag 12 april. Amy moest naar school, gewoon om 7.15 uur. Het was donker buiten, we zeiden tegen elkaar dat het wel op die donkere dagen voor kerst lijkt in Nederland, alleen niet koud. Nadat ik Amy bij school had gebracht ging ik de koeien brokken geven en één vastzetten om na te kijken. De koeien waren er niet allemaal dus ik ging samen met Erwin jr. het land in om de andere te halen. Het regende helaas en ik was zeiknat maar goed even droge kleding aan en weer klaar.

Om 10.00 uur moest ik Amy alweer ophalen van school. In de auto vertelde ze dat ze pas om 8.00 uur op school hoefde te zijn! Wat boodschappen gedaan en naar huis. Daar zag ik dat Anneke een bericht op de MSN had staan dus ik ging even kijken of ze er nog was. Hebben we even gezellig zitten te "kletsen". Ik wou eten gaan koken maar toen was ineens mijn vader online dus kon ik met hun bellen. Ik wou mijn moeder natuurlijk feliciteren met haar verjaardag. Mijn zussen waren er ook, zo konden we met zijn alleen praten. Heel fijn.

Natuurlijk liep nu mijn eten koken weer helemaal mis dus heb ik maar snel pizza klaar gemaakt.
Verder was die dag een klusjes dag doordat het bijna de hele dag regende. Ik hoop dat het morgen beter weer is, heb ik misschien weer eens witte labradors ipv zwarte!

Zondag 13 april
Het zonnetje scheen heerlijk vanochtend, een goed begin van de dag. Koffie drinken op de veranda in de zon dat is toch heerlijk. Amy had gister witte chocolade- cheesecake gemaakt en die hadden we er dus bij. Smaakte goed.


'sMiddags zijn we naar beneden gaan wandelen met de honden om te kijken hoe de bonen erbij stonden die al getrokken waren. Op de eerste foto zie je de bonen die nog niet getrokken zijn. Op de andere foto loopt Erwin door een stuk land waar de bonen getrokken en gedorsen zijn. En het "afval" van de boon die je om de andere foto. Het viel nog mee vond Erwin, ik heb er nog niet zoveel verstand van. Ik weet nu wel hoe ik ze klaar moet maken, dat heb ik gister gedaan met Simone.


De honden hadden een heerlijke wandeling en vonden ook verschillende plassen om in te spelen zoals jullie wel op de foto's kunnen zien. Het zijn echt waterhonden. Na de wandeling lopen ze automatisch naar de kraan om te worden afgespoeld. Slimme honden hé.
Verder niet veel bijzonders gebeurd die dag. Kinderen hebben 's avonds de DVD van High School Musical gekeken. Morgen zijn er geen bonen om te dorsen maar zal er mais worden gereden bij Erwin zijn ouders. Hij gaat er 's ochtends na de koffie naartoe.

Geen opmerkingen: