maandag 21 april 2008

actie foto's




In de week van 14 tot en met 20 april is bij ons, Tainha, de mais eraf gegaan. Maandag begonnen ze met rijden. Doordat er veel meer mais van het land kwam dat werd verwacht en door technische storingen aan de kneuzer was het niet mogelijk het in één dag van het land te halen. Woensdag ochtend zijn ze verder gegaan om de eerste kuil vol te maken, gauw het zeil er over want het ging regenen. Getver.





Amy had die ochtend een soort Citotoets, voor elk vak had ze een vijftal vragen. Dit was van 7.45 uur tot 10.00 uur. Ze dacht dat ze het wel redelijk gemaakt had. Die ochtend dronken we koffie bij Simone want ze had heerlijke chocoladecake gemaakt.


Een mooie weg door de mais gemaakt Jacco!


Donderdag 17 april. Vandaag was Louise jarig, mijn schoonzusje, via internet een kaartje gestuurd en iedereen kon het op skype lezen. 's Ochtend met Simone naar Ponta Grossa geweest om een kado voor Suzanne te kopen en om boodschappen te doen bij Tozetto. Erwin ging naar Candida om daar te helpen met de soja die van het land werd gehaald. Erwin jr ging mee en bleef daar ook logeren want hij mocht namelijk de volgende dag de hele dag trekker rijden; schijven op het land. En de auto heb ik weggebracht voor reparatie.


Vrijdag 18 april. Vanochtend heb ik de auto van Simone gebruikt om Suzanne naar school te brengen. Ze had tot 10.00 uur les en toen ik haar weer ophaalde zijn we wat kleine dingen gaan halen voor haar verjaardag die aanstaande maandag is. We gaan namelijk zelf weer snoepjes maken; braziliaanse snoepjes. Dat deden we die middag, we hadden een meidenmiddag doordat beide Erwin's aan het werk waren op Santa Candida. Dus gezellig samen aan het frutselen op ons gemak.






Zaterdag 19 april. Vanochtend werd er eerst soja gereden op Candida en daarna zouden zehiernaartoe komen om de tweede maiskuil te maken hier bij ons. Ik at dus die middag met de meiden alleen. Niet te uitgebreid en wat anders dan anders; kaas- en mosterdsoep. Heerlijk was het. Voor Suzanne wel wat pannenkoeken gemaakt want dat vindt zij zo lekker. Op het moment dat ik de vaatwasser aanzet en de pannen die er niet in konden wou gaan afwassen merk ik dat ik geen water heb. Even bij de andere kranen controleren; niets. Dus ik bel naar Erwin, hij stond op het punt om te vertrekken richting ons, over een drie kwartier zou hij er zijn want hij kwam met de trekker. Ik ging naar Adriano om hem te vragen of hij even wou kijken bij het waterhuisje. Het is namelijk niet direct een probleem dat ik in huis geen water heb maar wel als straks een paar duizend kalkoenen zonder water komen te zitten. De watertank hier bij huis was leeg (10.000 liter) maar bij de kalkoenen, die vanuit deze gevuld wordt, zat nog vol.

Nadat Erwin en Jacco de boel hadden nagekeken werd er gebeld naar het bedrijf, Hydropel, dat de waterpomp geplaatst heeft en hoort te onderhouden. Ze waren er zeer snel moet ik naar eerlijkheid zeggen, wat niet altijd het geval is hier in Brazilië. De pomp bleek doorgebrand te zijn en werd er een tijdelijke pomp ingezet. We hebben tot ongeveer tot 18.00 uur zonder water gezeten. Ik had wel water uit een een andere tank gehaald dus helemaal zonder water zaten we nog niet maar het maakt je wel weer even bewust van het feit dat wij gauw dingen als normaal beschouwen; kraan opendraaien en schoon water maar dat is niet overal zo in deze wereld. Bevoorrecht ben je als je dat hebt waar je ook ter wereld woont.

Doordat er geen water was moesten we ook de boilers uitzetten van de keuken en het bad wat betekende dat ik in de keuken geen stroom had. Betekende dat ik even het koffiezetapparaat en mixer in de woonkamer moest gebruiken. Weer eens wat anders, flexibel moet je zijn. En toen ik de koffie en cake klaar had belde Erwin mij op of ik het even in het land wou brengen want ze hadden eigenlijk geen tijd om te koffiedrinken, de mais moest er gewoon af vandaag. Dus werd het koffiedrinken een picknick om het land. De koffie smaakte prima en de cake ging erin als koek!

En de mais......die ging er allemaal af die middag/avond.






Jacco bleef bij ons eten, Simone was weg. Ik maak pizza, zij hadden 's middags geen warm eten op en ik weet dat ze nou niet bepaald gek op brood zijn. Ik wel, al eet ik het drie keer op een dag. Helaas ben ik de enige hier. Na het eten gingen we samen een film kijken, the Flock met Richard Gere. De bedoeling was om The Bank Job te zien maar helaas was deze nog niet volledig gedownload.

Zondag 20 april. De kuil werd ondanks dat het zondag was nog eens vastgereden en afgedekt met zeil. Net op tijd want na ongeveer 10 minuten ging het weer even flink regenen. Verder hebben we die dag appeltaart gebakken, kalkoen geslacht en de film Happy Feet gekeken. Een rustige zondag.
EN MORGEN EEN VERJAARDAG.............SUZANNE 11 JAAR.

Geen opmerkingen: