maandag 31 maart 2008

op naar 100 muffins

Maandag 24 maart.

Paasmaandag in Nederland maar hier een gewone werk- en schooldag. 's Middags voor ik Suzanne van school ging halen, ging ik met Erwin jr naar het ziekenhuis om een bewijs van gezondheid te halen. We moesten deze keer wat langer wachten en nu werd er naast het luisteren naar hart en longen ook de hartslag en bloeddruk opgemeten. Zo gezond als een vis was de uitslag. Doordat het wat langer duurde dan verwacht kon ik mijn andere boodschappen niet meer doen, alleen even snel brood halen. Daarna snel naar Suzanne die inmiddels al 20 minuten uit was. Snel naar huis want mijn ouders zouden me bellen via skype of msn. Maar toen ik thuis kwam en gelijk naar de computer ging hadden we geen internet. Daarna naar Simone gegaan want ik zou haar helpen met een sterlisatie bij een hondje, echt een heel klein hondje. Deze was er nog niet dus ik kon nog even wat drinken.

Het hondje wou niet snel gaan slapen, het duurde even voor we konden beginnen. Terwijl we bezig waren kwam Erwin bij ons om te zeggen dat hij gebeld was en moest komen helpen mais kuilen bij zijn vader.

Na de operatie ben ik naar huis gegaan want Amy was komen zeggen dat mijn vader en moeder hadden gebeld. Ik heb even gezellig met hun de afgelopen week doorgenomen. Mijn vader is flink aan het trainen voor de grote WANDELING naar Luzy, Frankrijk. Het was fijn hun weer even te hebben gesproken en gezien natuurlijk.

Dinsdag 25 maart
Niet veel intressant gebeurd. Portugese les natuurlijk.

Woensdag 26 maart
Ik had een gesprek met de juf van Suzanne deze ochtend. Ze was namelijk benieuwd op welke vlakken Suzanne problemen had mbt haar dyslexie. Ik had de verklaring meegenomen en ze zouden deze laten vertalen door een leraar die zowel nederlands als portugees sprak. Ze hadden wel door dat het lezen een groot obstakel was voor Suzanne en dan komt er nog bij, ze is nu nog constant aan het vertalen en dit kost meer tijd. Maar ze waren bereidwillig om te kijken op welke manieren ze Suzanne konden helpen. Positief gesprek.

Toen ik terug kwam gingen we koffiedrinken en Simone kwam ook bij ons.
Die middag hebben we ook nog wat pinken gespoten. En het was zo weer avond.

Donderdag 27 maart
Ik dacht vanochtend een vergadering te hebben van klas 8, waar Erwin in zit. In mijn agenda stond woensdag maar ik had een papiertje gekregen en heb dit snel even gelezen en zag dat de tijd veranderd was en zag ook 4e feira staan (4e dag) en ik ben er toen uitgegaan van maandag eerste dag enz en dus donderdag vierde. Maar ik had moeten tellen van zondag 1 en maandag 2 enz. Dus dan is de 4e dag woensdag. En het was al zo rustig op school! Ik ben gaan vragen en toen hoorde ik dat het gister was, stom van mij. Ik heb even gebeld met een ouder om te vragen over hoe en wat voor as zaterdag waar ik 100 muffins voor klaar moest maken.

Kon ik toch nog samen met Erwin koffiedrinken en toen ik aan het werk wou gaan kwam Simone met een boek over KI-en en dus weer even koffie. Tja.......

Vrijdag 28 maart



Normaal gesproken is Amy op vrijdag om 11.00 uur uit. Ik ga haar dan ophalen en doen we samen wat boodschappen in het dorp. Maar ze had die middag ook nog werk voor school voor het project waar ze mee bezig zijn, immigranten in Carambeï. Het was op zich wel fijn dat ik niet eerder weg moest, zo kan ik samen met Erwin een deel van het huis verven. er is nog veel verf werk en nu was het mooi weer dus dan wil je zoveel mogelijk doen. Want naast het huis zijn er ook nog de schuren en andere gebouwen die we willen verven. Maar ik moest ook die middag gaan beginnen met bakken, 100 muffins. Dat zou ik namelijk maken voor de Yard Sale van morgen. De opbrengst van het eten dat door de ouders van de 8ste klas wordt verzorgd gaat naar het slotfeest. Maar 20% van de opbrengst van De Yard Sale gaat naar gezinnen hier in Carambeï die de lixo in de straten ophalen, het afval. Dat is niet GFT-aval maar het afval wat opnieuw gebruikt kan worden; papier, plastic enz. Wij houden dat hier op de boerderij ook apart en brengen het naar de lixo toe omdat wij buiten het dorp wonen. Je krijg hier ook geld voor.

Maar in het dorp zelf en langs de weg wordt het bij elkaar gezocht en opgehaald door mensen en nu zijn er 9 gezinnen uitgezocht die financieel worden geholpen met de opbrengst van de Yard Sale. Zij kunnen dan bijvoorbeeld (nieuwe) banden kopen voor hun wagen waar ze de spullen mee ophalen.
Suzanne heeft ook allerlei dingen verkocht, ze had ongeveer voor 32 reais verkocht en daar ging dan 20% van naar het goede doel. Ze was reuze trost op haar verdienste!
Erwin was er wel naar toe gegaan, lichtelijk verplicht van uit juf engels (organisator) maar verkocht niets. Hij vermaakte zich wel met enkele vriendjes.

Ik ben tussen de middag even geweest met Amy en Simone om er wat te eten. Erwin kon niet mee want de was mais kuilen bij zijn vader. Het was erg druk met allerlei kraampjes van kinderen en ouders, tweede hands spullen maar ook nieuw en een kraampje waar je je nagels kon laten lakken, fruit en groente kon kopen, boompjes ect.


Zondag 30 maart
Erwin ging vanochtend eerst de kalkoenen doen en daarna kwam hij de pinken voeren. Ik was daar al bezig. We spraken met Simone af dat we rond 10.00 uur naar Candida en haar man zouden gaan om daar te boerderij te bekijken. En dan zouden we rond 13.00 uur naar Santa Candida gaan, naar Erwin zijn ouders om te BBQ-en.

De boerderij was leuk om te zien, iets heel anders, oud maar netjes. Ze hebben bijna allemaal jersey koeien, leuk hoor vooral als kalf. Net hertjes. Na de rondleiding zijn we wat gaan drinken en Erwin mocht nog even paard rijden. Het was even geleden maar hij vond het wel leuk.

Op de terugweg reden we door Carambeï om te kijken waar we Amy moesten ophalen. We hadden haar gebeld maar konden haar niet bereiken. En we wisten ook niet precies waar Beatriz woonde dus ja. We reden maar gewoon weer naar huis en Amy zal wel bellen wanneer ze opgehaald moest worden.
Inderdaad, ze had via skype een bericht achtergelaten dat we haar rond 17.00 uur konden ophalen met het adres erbij.

Wij gingen naar Erwin zijn ouders voor het eten. Zwem weer was het niet echt. Na de koffie zijn we naar huis gereden en ik ben gelijk doorgegaan om Amy op te halen.




Geen opmerkingen: