donderdag 6 maart 2008

YOGHURT

Wij sluiten graag onze maaltijd af met een kommetje yoghurt, heerlijk. Hier in Brazilië worden allerlei puddingen gemaakt en gelatines. En die van de supermakt zitten in kleine potjes. Het is lekker maar vaak erg zoet. Nou hou ik graag van zoete dingen maar voor mijn toetje heb ik toch graag yoghurt. Nu verkopen ze hier wel yoghurt, ook Activia en aanverwante merken, alleen in kleine potjes. Doordat het hier niet een product is wat veel wordt gegeten is het een stuk duurder dan de gewone toetjes. Ondanks dat het niet helemaal naar de echte yoghurt smaakt en het wat duurder is eten we het wel, beter iets dan niets. Maar ............nu kan ik zelf yoghurt maken!

Wij waren zondagmiddag op een verjaardagsfeestje en daar sprak ik een mevrouw en die vertelde mij hoe ik zelf yoghurt kon maken. Ik wist dat het kon, mijn oma deed het ook met een yoghurtplantje als ik me niet vergis.
Ze vertelde dat ik ongeveer 2,5 liter melk moest koken (we hebben melk genoeg), laten afkoelen totdat je je vinger er in kunt houden, een bakje bio-yoghurt erin (bijv Activa), roeren, de pan afsluiten en in doeken wikkelen zodat de warmte goed lang in de melk blijft en de volgende dag is het yoghurt.
Dit heb ik maandag natuurlijk gelijk geprobeerd en het is gelukt, we hebben heerlijk zelf gemaakt yoghurt. Dus nu sluiten we onze maaltijd weer heerlijk af met zelf gemaakte yoghurt, en af en toe nog wel met pudding. Het lijkt me ook lekker om hiervan ijs te maken, ga ik ook eens proberen.

1 opmerking:

fam. Middelkoop zei

Ik neem direct aan dat het lekker is, Yvette. Je bent zo'n keukenprinses, je echt wel verstand van lekkere toetjes!