maandag 4 januari 2010

Allereerst, Allerlaatst en Achterstevoren: AMY YTJE

Binnenkort zal op het weblog een verslag komen van het bezoek dat mijn ouders hier gebracht hebben. Maar voordat ik daar aan begin eerst wat anders.

Zoals jullie misschien weten, ben ik in 2009 begonnen met het zelf insemineren van de pinken en koeien. Ik had toen ook geschreven dat ik in maart 2009 mijn eerste inseminatie had gedaan bij pink 36, helemaal alleen. Ze had een vroegtijdige geboorte gehad van een tweeling. Zij was dus mijn eerste pink, gelijk weer dragend na eerste inseminatie, en ze was eind december uitgerekend. En eindelijk was het zover, 's ochtend op 31 december, zagen we voor we gingen melken dat het ging gebeuren. Erwin en ik deden haar in de afkalfruimte. Eerst nog even melken en voeren was ze was nog niet ver genoeg. Nadat we klaar waren ginge nwe naar haar toe. We hadden toen al gezien dat het kalfje achterstevoren zat. Maar ondanks dat kwam het kalfje toch redelijk snel te wereld en het was een kuisje (meisje/vrouwtje of welke benaming jullie ook willen geven)! Geweldig!
Dus mijn:
Allereerste inseminatie op de
Allerlaatste dag van het jaar (verjaardag van mijn oma), werd het kalfje
Achterstevoren geboren, net als onze oudste dochter:
Amy.
De namen van het kalf zijn dus ook Amy Ytje. Ytje omdat het de verjaardag was van mijn oma Ytje Palsma Bergsma.





Amy Ytje is nu 6 dagen oud. Ze drinkt erg goed, heeft altijd trek en dat laat ze weten ook. Op 4 Januari heeft ze er een vriendinnetje bijgekregen. Het eerste kalf van 2010 is toen geboren en ze heet Brechtje. Ja we beginnen gewoon weer met Friese namen.

3 opmerkingen:

Unknown zei

leuk verhaal, we waren erbij

groet mama en papa (oma en opa)

Yvette en Erwin zei

ja leuk hé. Ik ben al bezig met jullie bezoek hier maar de computer is zo traag, verbinding. en dan durut het zo lang met foto's erbij plaatsten maar ik ben ermee bezig.
groetjes Yvette

PS Gister weer de bitterballen en nasiballen gehad van mama, héééérlijk mama.

Unknown zei

Mooi verhaal Yvette heel toepasselijk die namen vooral dat het kalf op de verjaardag van oma is geboren.

Groeten daar aan iedereen.

Sjaak