dinsdag 29 januari 2008

overleven in de "jungle"

Naast werken op de boerderij maken we ook tijd voor enige ontspanning. Zo ook om eens een flink stuk te wandelen op ons land en dat van de buurman. Zo wisten wij dat er een waterval was aan het einde van het land en dat er een tweede moest zijn bij de buren. Het moest volgens mijn schoonzus Simone mogelijk zijn om van de ene naar de andere te lopen. Dus dat gingen doen! Naast ons gezin en Jacco en Simone die hier ook wonen, ging ook Erwin zijn zus Louise en haar gezin mee. Zij waren hier op vakantie.
Het eerste stuk gingen we met de auto maar daarna moest er gelopen worden. Eerst nog over land met hier en daar een termietenhoop en wat steekmuggen maar daarna gingen we het bos in. Af en toe een bamboestok voor je gezicht en voorzichtig zijn want veel bamboe was dood dus de takken gaven niet veel houvast. Onderweg kwamen we veel mooie planten tegen die in Nederland voornamelijk in huis worden gehouden, zoals bromelia's en orchideen.

Rechts op de foto staat één van de mooie bomen. Op bovenstaande foto zien jullie de eerste "kleine"waterval. Je kunt onder de waterval staan wat ook een enkeling deed. Maar het was koud!!!!!!!! Daarna liepen we verder via de rivier, Jacco voorop met een hakmes, dat was wel nodig. Hier komen niet veel mensen, een padje is er niet. We kregen natte voeten, soms kwam het water boven de knie! Het was leuk, gezellig en het ging langzaam vooruit doordat we onze weg moesten zoeken, maar dat was ook het leuke eraan. Uitkijken waar je loopt, lachen als bijna iemand valt (minder prettig als je het zelf bent), kijken en genieten van de mooie omgeving en afvragen wanneer nu die tweede waterval komt waar echt gezwommen kon worden." Ja, bijna zijn we er hoor", werd er gezegd, "o pas op daar gaat bijna een fototoestel in het water!"

Op de foto hier boven loop ik voorop met daar achter Louise en Wim. Wat wij opvallend vonden was dat in dit heldere water geen vis zat, we zagen helemaal niets. Wel veel muggen want we werden allemaal gestoken. Niet zo zeer als we liepen maar als we stil stonden om te genieten van het mooie uitzicht. We hadden wel voorzorgsmaatregelen genomen maar was toch niet afdoende voor iedereen. Na een klein uurtje lopen waren we bij de tweede waterval. Daar kon "heerlijk"gezwommen worden.
Ik niet, mij te koud maar de meesten namen toch even een duik. Na dit zwemkwartiertje maakten we ons klaar om terug te gaan. Uit eerdere minder prettige ervaringen had Jacco nu een touw meegenomen zodat we ons daar aan op konden trekken bij de steile helling. De vorige keer was ik hier namelijk uitgegeleden, ging weer net zo snel naar beneden als ik naar boven was geklommen, misschien wel sneller.

Op de foto rechts zien jullie Erwin jr onder de waterval staan, brrrr koud.

En rechts klimt Amy via het touw naar boven. Ja, het was even afzien hoor maar ze doet het geweldig! En blijft lachen hé.

En na deze zeer vermoeiende tocht moest er natuurlijk wat gedronken worden, niet alleen door Louise hoor. De anderen hadden ook allemaal een "drankje" of "watertje". Het was een leuke en gezellige middag en voor herhaling vatbaar maar.....vandaag niet meer.