donderdag 3 januari 2008

OUD EN NIEUW IN CARAMBEÏ

Zowel de kerst als de jaarwisseling vierden wij dit jaar in Brazilië. Geen sneeuw of kou met de kerst. Geen gourmet of fondue maar BBQ en zwemmen.
Wel hadden we kalkoen en oliebollen. De kalkoen was van eigen farm en de oliebollen meegenomen uit Nederland. Ze waren heerlijk.
Maar het blijft een rare gewaarwording op met kerst en oudjaarsdag in je zomerkleding te lopen en oliebollen te staan bakken. We hebben in de ochtend van 31 december nog een zwembadje gekocht!
We hadden geen vuurwerk, dit in verband met de beesten op de boerderij maar Jacco had een goed en net zo leuk alternatief. Je maakt een vuurtje en dan neem je een lange stok. Daar doe je van die fijne ijzerensponsjes omheen. Bom Bril heten ze hier. En dan doe je deze even in het vuur. ze vatten vlam en dan...........draaien met de stok. Het lijkt net of je sterretjes hebt. Het was een groot succes bij jong en oud. Kost bijna niets en pret voor tien. De dag erna moest er wel even opgeruimd worden. Het is anders, de december maand in een ander land en dan ook nog 'één waar het zomer is.
Het mooie weer is fijn maar voor ons klopt het nog niet. Op de foto zien jullie Simone en Suzanne bij het kampvuurtje om hun stokken aan te steken.
De beste wensen voor 2008 voor iedereen. Groeten van Erwin, Yvette, Amy, Erwin en Suzanne

2 opmerkingen:

Unknown zei

Èeeei jongens & meiden! Wat leuk om op deze blog over jullie te lezen!
Ik kan mij helemaal voorstellen hoe het is om eindelijk je eigen spullen weer eens te hebben. Volgen mij is je huis dan een beetje nog meer echt je eigen huis geworden.
Leuk verhaal over de wandeltocht naar de watervallen! Doet mij aan mijn jeugd in Minas Gerais denken. Als kind deden wij dat -stiekem- na school. Vader en moeder mochten dat niet weten! En als je in je blote kont ging zwemmen, dan konden ze het niet aan je kleren zien. Ik ben ook blij dat we weer een paar maanden verder zijn; ja, voor jullie dan, bedoel ik. Je wental wat, je weet al wat beter hoe het werkt in Br (nâh, vaak niet, dus!), maar ook daar leer je mee lven.
Ik ben blij om jullie en soms ook een beetje jaloers; en dan vind ik het jammer dat ik hier in Nederland zit!
Trek je niets van mijn opmerkingen aan, hoor! Dat gepiep!
Probeer zoveel mogelijk te genieten van allas wat je meemaakt! Denk niet te veel aan " ...ja, maar in Nederland had ....., in Nederland was het..."
Dat levert niets positiefs op en bovendien merk je -als je eens terug bent in Nederland- dat er ook heel wat (andere) dingen tegen als je dan weer eens in Nederland bent.

Gente, abraços e até uma próxima vez!

Herman

Yvette en Erwin zei

Hoi Herman,

Ik ben een beetje laat met mijn reactie, sorry. Maar goed hier dan een kort bericht. Fijn om te horen dat het leuke gedachten bij je terweeg brengt. De wandeling bij de watervallen was ook leuk en nog steeds. Maar we hoeven niet steeds zover te wandelen om van het mooie uitzicht te genieten. Als we op onze veranda zitten dan genieten we ook al van een heel mooi uitzicht. Het wennen gaat beter dan de vorige keer, we weten nu wat meer en dat scheelt. Wennen aan de manier van werken en denken hier nou ja dat doen we nog niet helemaal hoor. En ik weet ook niet of dat wel helemaal zal gebeuren. Maar we wat we mogelijk kunnen verwachten. We gaan al weer een paar weken naar les dus ook met de taal gaat het beter, maar blijft moeilijk. Al dat mannelijk, vrouwelijk, al die tijden en ga maar door. En net dat ene woord wat ik wil zeggen ken ik even niet... Wat betreft Nederland, ik denk hier ook wel aan terug maar op dit moment nog niet met heimwee. Nederland is ook een goed land om in te wonen. Mensen klagen veel, maar je weet pas wat je hebt als het er even niet meer is. Beide landen hebben voordelen en nadelen en daar moeten wij onze weg in vinden. En dat gaat goed op dit moment. Natuurlijk wil ik graag even op de koffie bij mijn ouders, zussen en vrienden maar dat gaat nu even niet. Dus dan via mail of skype. Dit voor nu Herman, bedankt voor je mail en net zoals je schreef, até uma pròxima vez.

Tchau!